قلب طلایی

قلب طلایی
مطالب جالب و خواندنی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قلب طلایی و آدرس bahoosh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

پژوهشگران مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تولید نخستین نای مصنوعی با استفاده از تکنیک مهندسی بافت خبر دادند.


به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: مطالعات تولید نای مصنوعی از ۱۰ سال پیش به سرپرستی دکتر غنوی با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان شهید مسیح دانشوری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این مرکز پیوند نای انجام می‌شود، تصریح کرد: در پیوند نای برای پیدا کردن عضو مناسب برای پیوند باید میان نای دهنده با گیرنده عضو سنخیت وجود داشته باشد و حتی در این صورت نیز گیرنده نای باید تا آخر عمر دارو مصرف کند ولی این نای مصنوعی چون با استفاده از سلول‌های خود بیمار ساخته شده و همان بافت نای طبیعی را دارد، خطر رد پیوند در آن وجود ندارد.

ولایتی تصریح کرد: نای مصنوعی بر روی شش گوسفند آزمایش شده که از این تعداد چهار گوسفند با نای پیوندی زنده ماندند که این به معنای کسب ۷۰ درصد موفقیت است.

رییس مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد که تا ۲۲ بهمن سال آینده بتوان عمل پیوند نای مصنوعی را با موفقیت بر روی بیماران انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: نای، مجرای تنفسی به طول حدود ۱۲ سانتی متر است که از حلق شروع شده و به ریه‌ها ختم می‌شود و نقش حیاتی در انتقال هوا به ریه‌ها دارد. در حال حاضر برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و جانبازان شیمیایی از لوله تراشه به جای نای استفاده می‌شود که پس از مدتی دچار زخم‌هایی شده و جوش آن موجب تنگی نای می‌شود و گاهی برای باز کردن نای از لیزر استفاده می‌شود اما زمانی این درمان نیز جواب نمی‌دهد و به ناچار باید نای را عوض کرد.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: دکتر غنوی و همکارانش در این طرح برای اولین بار در دنیا تراشه و ساختار نای مصنوعی را با استفاده از پلیمرهای شبیه غضروف اصلی نای تولید کردند. پس از آن، سلول‌های بنیادی گرفته شده از خود بیمار را روی اسکلت اصلی که فاقد سلولهای مجرای نای است کشت دادند و در نهایت پس از شش ماه، بافت نای با سلول‌های خود فرد به دست آمد.

به گزارش ایسنا، دکتر ولایتی اظهار کرد: اگر در طول شش ماه بیمار با لیزر درمانی زنده بماند در آن مدت می‌توان با گرفتن اجزا از خود بیمار ریه مصنوعی به طول ۱۰ سانتی متر ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون در مورد بخش جراحی بیمارستان مسیح دانشوری هزار مورد جراحی بر روی نای در دنیا گزارش داده شده است تصریح کرد: این تعداد عمل جراحی بر روی نای در دنیا بی سابقه است و دومین مورد هاروارد با شش عمل جراحی گزارش شده است.



[ چهار شنبه 5 بهمن 1390 ] [ 13:45 ] [ زهرا ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به قلب طلایی خوش آمدید
امکانات وب
بک لینک طراحی سایت